БРОЙ 072018-05-12T12:09:35+00:00

БРОЙ 07

Биография на “Изпит” (1970 – 1971)

Автор: Георги Дюлгеров „ИЗПИТ” (1970 – 1971) Славчо. Естествено, че биографиите на филмите ги правят хората. Човекът, който много, твърде много е вплетен в тези биографии, е Славчо, Радослав Спасов – операторът на повечето ми филми. През зимите във ВГИК се изсипваше весела сюрия от задочници - оператори. Ние, редовните, ги посрещахме с апетит. Те носеха от България луканки и ракия.  Тесните стаи на общежитието в „городок Моссовета”[1] се препълваха с гласовити веселби. Аз (признавам си) не си падам по купоните. Но когато човек  е гладен, изкушава се. На една от тези сбирки срещнах Славчо. [...]

Чешкият център на 70 години

През 2019 година Чешкият център в София* ще отбележи 70 години от своето създаване. Историческите данни говорят, че това е един от първите чуждестранни културни институ­ти – създаден е през 1949 година по силата на междуправителствен чехословашко-български културен договор и за разлика от други подобни организации, адресът му през тези седем десети­летия е един и същи и това е ул. „Раковски“ 100. Дейността на Чешкия център се променя през годините така, както се реконструира и сградата, в която се помещава. В началото е само представителен магазин за културни стоки, а по-късно в началото на 50-те [...]

Три погледа към един фестивал

Автор: Боряна Матеева След приключването на 14-ия световен фестивал на анимационния филм във Варна (за наградите четете „АРТтизанин“, бр. 12-А), сега ви предлагаме три различни погледа към това важно културно събитие: на Весела Данчева, член на международното жури; на Велислав Казаков, режисьора на култовия „Ку-ку“, участник в конкурса; и на Ася Кованова – ключова фигура в организацията на фестивала. Извън конкретния повод и тримата са талантливи и уважавани режисьори, носители на много награди у нас и в чужбина. ВЕСЕЛА ДАНЧЕВА: „МИСЛЯ, ЧЕ ТАЗИ ГОДИНА БАЛАНСЪТ Е МНОГО ДОБЪР“ [...]

ВАСКО ВАСИЛЕВ И СВЕТЪТ ОКОЛО ЕДНА ЦИГУЛКА

Автор: Даниел Ненчев Даниел Ненчев е завършил българска филология и журналистика за електронни медии в СУ „Св. Климент Охридски“. Работи по двете си специалности за различни медии като сценарист, водещ, редактор и автор. Масово видима работата му става в периода 2010–2015, когато е водещ на „Денят започва с култура” по БНТ 1. Даниел Ненчев вярва в смисъла да бъдат осветлявани достиженията на личностите и групите, за които с висока степен на вероятност може да се твърди, че създават изкуство. Тази своя дейност той счита за особено важна в разединено общество като българското, където изкуството има потенциала да [...]

Арфата – ФАНТАЗИЯ И РЕАЛНОСТ

Автор: Сузана Клинчарова Разностранната международна концертна дейност на Сузана Клинчарова я отвежда на най-известните световни сцени: Карнеги Хол, Симфони Спейс, Гаво, Радио Франс, Токио Бунка Кайкан, RAI, Бозар… Изявява се като солист на оркестри от величината на Токио Метрополитен Симфони, Камерен оркестър на Сан Франциско, Софийска филхармония и СО на БНР, Национален оркестър на Белгия, Филхармонията на Осака, регионални оркестри във Франция, Софийски солисти и много други. Тя е високо ценена за качеството на нейното изпълнение, както и за обширния репертоар от концерти за арфа и оркестър. Мащабната звукозаписна дейност на Сузана [...]

ВАЛЕРИЙ ПЪРЛИКОВ – НАС, ЧИСТОФАЙНИЦИТЕ

Автор: Кева Апостолова Защо „Куцулан или Вълча Богородица“? Валерий Пърликов Когато правихме проекта на Ателие VIA NEGATIVA „Лицата човешки“ (репликиран в ДКТ „В. Друмев“, Шумен, с акцията „Гласове и лица“) се интересува­хме единствено как работата на Държавна сигур­ност и паметуването, че е част от общата и лич­ната ни биография се отразява на актуалното ни битие. Как поврежда взаимоотношенията ни, как маркира разбирането ни за общност и деформи­ра етичните постаменти на ежедневието ни. Как злокобства ни. Като че сме в природена ни унасле­деност, виновност, дошла и заварила ни. Нас, чис­тофайниците. Сега съзнавам, че съм [...]

Les Rencontres d‘Arles

Автори: Надежда Павлова | Никола Михов КИБОРГИ, СПИРИТУАЛИСТИ, КУЧЕТА ЧОВЕЦИ, СЕДМИНА МЕСИИ И ПЪТУВАНЕ ДО МАРС В 49-ОТО ИЗДАНИЕ НА ФОТОГРАФСКИТЕ СРЕЩИ В АРЛ Тамино с вълшебната флейта, 1996. От изложбата Being Human в секцията Stylistic Figures от официалната програма. © William Wegman „Винаги съм снимал, моята първа истинска играчка беше Кодак. Но нещата започнаха да стават сериозни едва когато навърших шейсет. Бях потънал в дълбока анонимност, създавах съдържание за телевизионна про­грама. (…) Всеки месец правех по един филм, посветен на велик фотограф“ – разказва в предговора на своята книга „Здрачът [...]

МЕЧТИ, АМБИЦИИ И РЕАЛНОСТ

Автор: Диана Попова РАЗГОВОР С ЯРА БУБНОВА ЗА БЪДЕЩЕТО НА НАЦИОНАЛНАТА ГАЛЕРИЯ Национална галерия – Квадрат 500 Д.П.: Да започнем с най-хубавото, което може би ни се случва – национално участие на България във Венецианското биенале. Би­хте ли казали нещо по това? Я.Б.: Мога да кажа, че точно днес, когато правим това интервю, излезе официалната информация, без която това участие не би могло да се случи – имаме вече одобрен от Министерството на кул­турата статут. Това би трябвало да означава, че българското национално участие в 58-ото Венеци­анско биенале ще се състои. [...]

Моята 2018 в 10 книги

Автор: Дарин Тенев Доц. д-р Дарин Тенев (р. 1978) е лите­ратуровед, литературен критик и историк. Завършва българска фило­логия и японистика в Софийския уни­верситет „Св. Климент Охридски“. Специализирал е в Университета Ки­ото Кьоику и Токийския университет, Япония. Директор е на Института за критически социални изследвания към Пловдивския университет „Паи­сий Хилендарски“. Преподавател е по теория на литературата в Софий­ския университет „Св. Климент Ох­ридски“. Член е на редакционната колегия на списание АРТизанин и списанието за нова литература ГРАНТА България, както и на Експертния съвет към На­ционалния център за книгата в НДК. Да се [...]

Българският американски издател

Автор: Милена Делева РАЗГОВОР НА МИЛЕНА ДЕЛЕВА, ДИРЕКТОР НА ФОНДАЦИЯ „ЕЛИЗАБЕТ КОСТОВА“ С ЧАД ПОСТ, ДИРЕКТОР НА OPEN LETTER BOOKS Чад Пост е директор на издателство Open Letter Books, основано през 2007 с идеална цел и посветено на публикуването на преводна литература в САЩ. Дейността на Чад надхвърля издаването на книги и поставя издателството в центъра на екосистема, която създава контекст и апетит за четене на чужди автори. В ролята си на директор, Чад е инициирал блога „Три процента“ подкаст със същото име, първата база данни за преводна литература [...]

АВТОГРАФИ

Автор: Игор Марковски Леля Надя Гетман почина на 96 години през 2012. В по­следните години на живо­та си беше останала съвсем сама и нямаше пари да си пла­ти нито тока, нито водата. Тя беше поетеса, извест­на с името Надя Неделина. В къщата ù зад кино „Изток“ имаше някаква стаена мъка и в същото време невидима топлина докосваше ръцете ти. Връчи ми стихотоврение, посветено на трагично са­моубилия се неин син Дамян. Писано на ръка. Авторът ми беше познат до болка. И ми разказа как при нея са идва­ли пратеници на министъра на културата, които намек­вали, че [...]

БРОЙ ШЕСТНАДЕСЕТИ. ОСНОВНА ТЕМА – ЛИТЕРАТУРА

НАШИТЕ СЪДБИ Яра Бубнова - Накъде | Варна - Независимо пространство | Валерий Пърликов - Ние, чистофайниците | Балонът на Радичков - отново над нас | Портрет на Добри Палиев | Арфата - Фантазия и реалност | Интервю с Васко Василев | CineLibri - Сонатата на българската есен и Лицето зад книгата | Кино край пирамидите Януари е...

ГЕОРГИ ЗЛАТАРЕВ/ БЕРНАРДА АЛБА

Автор: Ивон Димитрова Георги Златарев в ролята на Бернарда Алба Георги Златарев завършва Театрален колеж „Лю­бен Гройс“ през 1994 в класа на проф. Елена Баева, работи в Театър „Възраждане“, срещал се е на сцената с роли от различни амплоа, но тази, която изненада не само публиката, но и него самия, е Бернарда Алба в спектакъла „Къщата на гнева“ по „Домът на Бернарда Алба“ от Федерико Гарсия Лорка на режисьорката Ди­ана Добрева, в репертоара на „Възраждане“. Ето какво сподели актьорът за този акцент по пътя си в театъра: „Всъщност Диана Добрева не ми каза, [...]

АСТ #8 ФЕСТИВАЛ ЗА СВОБОДЕН ТЕАТЪР, СОФИЯ’2018

Автор: Михаил Михайлов Завърта се безкрайната осмица на едно дви­жение. На една епоха, в която хората изпитват непрекъсната нужда да търсят и откриват нови пътища и нови идеи. До някаква степен това е об­вързано с времето. Опитваме се да го хванем, да го контролираме, да го запълваме, така че то да бъде непрекъснато под наша опека. Според Дъглас Рушкоф: „Ние, съществата от дигиталната ера, мерим времето, както се мери пулс.“ Дотол­кова сме го превърнали (времето) в наш опонент състезател, че дори не съзнаваме изхода от това състезание. Лутаме се в него като не смеем да [...]

За локалните проблеми и големите митове

Автор: Мария Василева РАЗГОВОР С ЯНКА ВУКМИР, ИНСТИТУТ ЗА СЪВРЕМЕННО ИЗКУСТВО – ЗАГРЕБ Мария Василева: От 1998 до днес Вие сте съосновател и президент на Ин­ститута за съвременно изкуство – За­греб. Какво е да работиш за непра­вителствения сектор за такъв дълъг период от време. Кои бяха най-голе­мите промени и предизвикателства през тези години? Янка Вукмир: Много е трудно да се отговори на този въпрос, тъй като през последните 20 години неправителственият сектор не само в Хърватия, но и в рамките на европей­ските културни политики, се промени много и за съжаление не към добро. [...]

error: Content is protected !!