БРОЙ 06

КРАЯТ НА ЕЛИТИТЕ

Автор: Искра Ангелова Или защо не съумяваме да последваме нито един и защо днес всички си мислят, че знаят повече? „Опошляването на изкуствата и литературата, триумфът на жълтата преса и лекомислието на полити­ческата класа са симптоми на тежко заболяване, сполетяло съвременното ни общество – безразсъд­ната идея да се издигне във върховна ценност естествената ни склонност към забавления. В миналото културата е била един вид осъзнатост, която е пречела да се загърби действителността. Днес тя е ме­ханизъм за развлечение и забавление. Интелектуалците, които съставляват гръбнака на целия ХХ век, днес отсъстват от [...]

АЛБУМ НА МЕСЕЦА

Автор: Румен Бончев Румен Бончев е президент на музикална компания Рива Саунд Рекърдс. Основана през 1990 година, тя е специализирана в проду­циране, издаване и разпространение на музикални продукти в раз­лични жанрове. Румен Бончев е публикувал материали в „Рок-Шоу“, „Ритъм“ и други специализирани музикални издания. NEAL MORSE “Jesus Christ the Exorcist” “Jesus Christ The Exorcist” е нов монументален проект на флагмана на прогресив-рока Нийл Морс. Една рокопера, върху коя­то е работил в продължение на 10 години. Роден в Калифорния през 1960 в музикално семейство, той е свирил в редица групи в младежка [...]

ФЕЙСБУК „ЛЕКЦИИ“ ЗА ИЗКУСТВОТО

Автор: Диана Попова (в сянката на един скандал) За мен всичко започна рязко и ис­терично, както може да стане само във фейсбук. Няколко „изтекли“ сним­ки и видеа от пърформанса на Ода Жон през м. ноември 2018 в Национал­ната галерия предизвикаха скандална буря, която гледах втрещено, докато се ориентирам за какво въобще ста­ва дума – пък се втурнах и аз в диску­сиите. Ода Жон. Вечеря натюрморт, 22 ноември 2018, Национална галерия, София Причината да се включа беше „обществено мнение“, което вижда­ше само ядене, плюскане, „плющене“ (по Вежди Рашидов) в Националната [...]

Павел Веснаков – МРАЧНИЯТ РИЦАР НА БЪЛГАРСКОТО КИНО

Автор: Теодора Стоилова © Красена Ангелова Неделя, късен, но слънчев следо­бед. Вървя по „Графа“ към мястото на уговорената среща и си мисля, че Павел Веснаков е като един мрачен рицар на българското кино. Сти­гам до кафенето, което в синхрон с мислите в главата ми, се оказва от­вътре потънало в мрак – не работи. Тъкмо се чудя къде другаде да оти­дем, като по прашната централна улица, която все още е в ремонт, сред многото хора изплува фигу­рата на Павел Веснаков. В мига, в който човек го погледне, знае, че се занимава с изкуство и [...]

ДАНИЕЛА КАДИЙСКА – На двубой с живота

Автор: Даниела Кадийска „Имаше едно малко момиче, което измерваше всичко с осем. Осем е моята мъка по него. Осем е моята ласка към него. Осем е моята обич за него. Осем е моят живот с него Цялото осем е то! Осем беше голямата цифра на нашата много голяма любов. Осем просто не беше цифра – беше просто любов.“ /1/ Родена съм във времето на черно-белите снимки. Не познавам баща си. Била съм на 8 месеца, когато родителите ми се развеждат и майка ми ме оставя на баба ми и дядо ми. Това са най-великите хора [...]

ТОР

Автор: Игор Марковски Пази се от мечтите на лакея. Мечтае той за свят без господари, управляван от влиятелни слуги. (Иван Методиев, поет, 1946–2003) Благодарение на един ве­лик преподавател във ВИТИЗ (сега НАТФИЗ) – проф. Александър Александров – влизах в киното през всяка една отворе­на врата от него. Той имаше спо­собността да разкаже всеки филм така, че задължително да отидеш и да го видиш. В началото на него­вите лекции наивно смятах, че е в зависимост т.нар. „френска вълна“ в киното, после го „подозирах“, че същото важи и за неореалистите в италианското кино, докато не разсея тези [...]

БРОЙ ДВАДЕСЕТ И ВТОРИ + ДВАДЕСЕТ И ТРЕТИ

БРОЙ ДВАДЕСЕТ И ВТОРИ + ДВАДЕСЕТ И ТРЕТИ. ОСНОВНА ТЕМА - СЦЕНА | ПЛАКАТЪТ - УЛИЧНОТО ДЕТЕ НА ИЗКУСТВАТА и още: Искра Ангелова - Краят на елитите | Мрачният рицар Павел Веснаков | facebook лекции за Изкуството | Явора Петрова - Свят като насън | Нова рок-опера - пак за Христос | Други думи за Иван Ланджев | Кан 2019 - Портрет на света в пламъци | Приливите на отсъствието - поглед към азиатското кино | Цанко Лалев за/против Александър Секулов | разказ от Антония Антонова | + Георги Дюлгеров - Биография на моите филми - 5 [...]

Биография на „МѢРА СПОРЕДЪ МѢРА” (1979 – 1988)

Плакат на „Мера споредъ мера”.  Автор - Димитър Ташев Епизодът с холандската преводачка почти буквално го цитирах в третата серия на „Мера споредъ мера” в епизода „Хюриетът” на масовия митинг по случай побратимяването на довчерашните врагове. Чернопеев казва една изречение, преводачът му Дилбер Танас нанизва десет. Чернопеев му прави забележка: - Танасе, аз – едно, ти - десет! Руси махва с ръка: - Готово, бай Ристо! Яшасън Хюриет! („Да живее свободата!”) И тълпата вика възторжено! https://artizanin.com//wp-content/uploads/2019/video/01.%20Откъс%20-%20%20Реч%20на%20митинга%20за%20%20хюриета.mp4 Откъс „Реч на митинга за хюриета”. В откъса: Дилбер Танас – Руси Чанев, Чернопеев – Стефан Мавродиев, Мучитано-Касапчето – Людмил [...]

Светът след Нидерландската полифония

Автор: Йосиф Герджиков ИЛИ КАК ТВОРЕЦЪТ ТЪРСИ, ПРАВИ И ЗАДАВА БЪДНИ ДНИ Йосиф Герджиков е един от най-пристрастените и изявени ин­терпретатори на бароковата музика у нас. Освен диригент, осъществил премиерни за България изпълнения на мащабни кантатно-ораториални творби, той е и прекрасен солист - пе­вец и педагог. Ученик е по хорово дирижиране на проф. Лилия Гюлева, а по оркестрово дирижиране на проф. Васил Казан­джиев. Създава „Хенделово общество“ през 1991 година. Също така е един от съоснователите на театралния колеж „Любен Гройс“. Ръководител е на вокалната форма­ция „Юлангело“, с която копнцертира в цял [...]

Писма от Мила Боги

Автор: Мила Боги “Може да се каже, че е мечтател. Силно вярва, че единственият начин да живее е да търси вдъхновението навсякъде и да експериментира с всевъзможни начини на себеизразяване. Не търси себе си, а се създава. В момента пише първата си книга, докато работи като експерт в сферата на устойчивото развитие и зелени енергийни проекти. Междувременно, за да не изгуби и минутка от времето си, работи и по социален проект, чрез който иска да осигури допълнителен доход за българските баби и дизайнери. Когато има възможност, майстори рецепти за лимонада. Това е тя. Разпиляна, креативна, артист по душа – [...]

ПРОФ. ПЛАМЕН МАРКОВ

Автор: Кева Апостолова ДА ПОГОВОРИМ СЪС ЗВЕЗДИТЕ 21 ВЪПРОСА В 21. ВЕК (режисьор, театрален педагог) Господ или Дарвин? – И господ, и Дарвин. Кой е казал, че те не могат да си партнират, ако се оберат крайностите в те­ориите им? Защо човешкото новородено е безпо­мощно? – Защото играе театър. Съхранява в тайна ог­ромното си желание за живот и крие потенциа­ла си, за да бъде обгрижвано. Иначе кончето се ражда и незабавно скача на крака и ходи. Чо­вешкото същество е хитро и играе. То е „Hommo Ludens“ и това го различава от животните. Както [...]

ИСТОРИЯ СЛЕД СТАЛИНСКИЯ ЗАКОН ОТ 15 ФЕВРУАРИ 1947 ГОДИНА

Автор: Наталия Няголова “ЗА ЗАБРАНА НА БРАКОВЕТЕ МЕЖДУ ГРАЖДАНИ НА СССР И ЧУЖДЕНЦИ“ “ВАРШАВСКА МЕЛОДИЯ“ В „ТЕАТЪРА НА МАЛАЯ БРОННАЯ“ Великолепният текст на Леонид Зорин от 1967 година, превъплътен повече от 90 пъти в съ­ветския и руски театър, е написан година преди Пражката пролет и представя абсурдността на един от сталинските закони от 15 февруари 1947 година – „За забрана на браковете между гражда­ни на СССР и чужденци“. Историята на полската студентка Геля и съветския студент Виктор, преминали като юноши през ужасите на Втората световна война и разделени от жестоките аб­сурди на сталинизма, се [...]

Партийна чи(е)стота

Автор: Деян Статулов Едва издържахме и едва на края на филма се посъвзехме. Той беше в Италия. Как го заразиха там, че да направи такъв филм! Тодор Живков1 Пример за това как е изглеждала цензурата в киното преди Втората световна война дава един епизод от филма на Джузепе Торнаторе „Ново кино „Парадизо“ (1988). Няколко дни преди прожекцията на нов филм в малък италиански град местният свещеник го гледа и с помощта на звънче известява прожекциониста коя сце­на да изреже преди да стигне до зрителите. В края на филма главният герой гледа всички цензурирани кадри, [...]

Цензурата

Автор: Ивана Мурджева В РАМКИТЕ НА ПРАВОТО НА СВОБОДНО ИЗРАЗЯВАНЕ. ИНСТРУМЕНТИТЕ НА ЗАКОНА V/S ГЪВКАВОСТТА НА ЦЕНЗУРАТА Цензура, цензурирам, цензурирай се, не­цензурен. Това може би са думите, поставени в първите десет цивилизоващи модела, тре­тирани като базови от обществената док­трина на 20. век и успешно обогатявани през настоящия. „Ще трябва да цензурирате пове­дението си“, чуваме да казват преподаватели­те в клас, когато искат да обърнат внимание върху ограниченията, налагани от съвместното ни живеене. „Ще цензурираш езика си или ....“, не сдържа нервите си поставеният на изпитание родител, който иска да е едновременно строг, ав­торитетен, но [...]