БРОЙ 042018-04-26T20:24:26+00:00

БРОЙ 04

СТЕФАН КОМАНДАРЕВ: Всичко в „Посоки“ се случва тук и сега

Автор: Росен Спасов Срещаме се със Стефан Командарев два дена, след като се е завърнал от Люксембург, където неговият игрален филм „Посоки“ спечели Наградата на критиката от Фестивала за филми от Централна и Източна Европа – CinEast. Мотивацията на критиците за наградата е „Заради интересното и богато разнообразие от теми, които засяга, заради географския фокус и заради интелигентността и оригиналността на своя наратив.“ За съжаление, режисьорът успя да отдели само половин час, защото в момента заедно с дългогодишната монтажистка на неговите филми Нина Алтъпармакова работят върху нов документален филм и графикът му е особено натоварен. „Посоки“ [...]

Българската рецепция на драматургията на Станислав Пшибишевски

ХУДОЖЕСТВЕНИ И КРИТИЧЕСКИ АСПЕКТИ Руслан Василев Портрет на Станислав Пшибишевски, худ. Едвард Мунк Творчеството на полския поет, писател, драматург и гностик Станислав Феликс Пшибишевски (1868–1927) дължи много на богатото наследство на Полския романтизъм – творбите на Адам Мицкевич (1798–1855) и Юлиуш Словацки (1809–1849), музиката на Фредерик Шопен (1810–1849). Романтичната мечтателност, освобождаването от догмите на класицизма и академизма в изкуството позволяват свободно изследване на необятните простори на поетическия израз и дълбочините на вдъхновението, които отваря творческият акт. Красотата става най-висшата категория за твореца. От своите предшественици романтици модернистът наследява сантименталното съзерцание на природата и нейните загадъчни сили, [...]

Бас китарата и аз

Веселин Веселинов - Еко Веселин Веселинов-Еко е един от най-„работещите“ бас-китаристи у нас. Свири с почти всички големи имена на българската джаз, поп и рок сцена – Лили Иванова, Стефан Вълдобрев, Дони, Белослава, Мария Илиева и много други. Работил е с редица световни имена като Дзукеро, Емануел Бекс, Ралф Петерсън, Франк Маккомб... Композира песни за Лили Иванова, Каффе, Мария Илиева, Мирослава Кацарова, Антибиотика и др. Номиниран е за Джаз музикант на годината от Съюза на музикалните дейци през 2001 и 2007 г. Избран е за басист на годината на наградите на БГ радио през 2003 [...]

БРОЙ ЧЕТВЪРТИ. ОСНОВНА ТЕМА – ЛИТЕРАТУРА

и още: One Dance Week | Бранко Франчески - Има ли място за Авангард днес | Посоки - Командарев - Тук и сега | Да живее България - Чий е този филм? | Еко - Бас китарата и аз - автоинтервю | Постекспериментални размисли на Михаил Големинов | Сцена: Пшибишевски | Горки | Невиждан театър | плюс Бойка Велкова като режисьор

ДА ЖИВЕЕ БЪЛГАРИЯ – ЧИЙ Е ТОЗИ ФИЛМ?

Автор: Деян Статулов През последните години националистическите движения в цяла Европа печелят все повече при-върженици и нескрити симпатии сред своите сънародници, а с това сериозни гласове на местни и национални избори. Вече имат и свои места в Европарламента. Такива организации съществуват и в България. Те са ясни, видими, легитимни и дори с представителство в законодателната и изпълнителна власт. След „Чия е тази песен“ Адела Пеева в „Да живее България“ отново ни въвлича в темата за националната идентичност и самосъзнание, този път в границите само на 1300-годишната ни държава. Темата е повече от благодатна и само творец с опит [...]

ИМА ЛИ МЯСТО ЗА АВАНГАРД ДНЕС?

Разговор на Мария Василева с Бранко Франчески Бранко Франчески (р. 1959 в Задар, Хърватска) е директор на Музея за изящни изкуства в Сплит. От 1987 до 2004 е програмен директор на галерия „Мирослав Кралевич“ в Загреб, а от 2004 до 2008 е директор на Музея за модерно и съвременно изкуство в Риека. 2008–2010 е директор на Хърватската асоциация на художниците, а от 2010 до 2014 – на Виртуалния музей на авангарда и президент на Института по изследване на авангарда. Курира над 500 изложби, включително хърватския павилион на 55-то биенале във Венеция, 26-то биенале в [...]

Ивайло Дичев – Наследството: ритуал, фронт, архив

1. В страни като България, които още не са привършили национално-строителния си проект, наследството е аксесоар към ритуала на единството. Наследството е тайнство, дълг, единоначалие. Предполага се, че всички го изучават в училище, благоговеят, почитат, прославят с паметници, а който си позволява интерпретативни забежки, се мисли като неблагодарен. Наследството в тази версия е единно и неделимо както гергьовското освещаване на бойните знамена: едно са Иван Вазов и Захари Стоянов, Антон Дончев и Георги Господинов (а за да бъдат едно, най-добре е да не сме се задълбочавали много-много в четенето им). В най-чистия му вид това са [...]

ГЕОРГИ ГОСПОДИНОВ – Из Контрабандистът на истории

Книгата The Story Smuggler е публикувана първо на английски в престижната поредица Cahiers (Тетрадки) на Американския университет в Париж и Sylph Editions, превод на Даниъл Гън и Кристина Ковачева, в края на 2016 г. Илюстрациите в изданието са на Теодор Ушев. Всяка от изящно оформените книжки на поредицата включва фрагменти, есета, фикция около темата за превода в широкия смисъл на думата, писането и паметта. За първи път български автор е поканен в тази поредица, сред писатели като Хавиер Мариас, Мюриъл Спарк, Елфриде Йелинек, Ласло Краснахоркай, Пол Мълдун, Лидия Дейвис, Ан Карсън и др. Премиерата на книгата беше през [...]

Криле на желанието (Небето над нас)

Книгата „Ръкописът на Войнич” се съхранява в Библиотеката за редки книги и ръкописи „Бейнеке“ (Beinecke Rare Book and Manuscript Library, BRBL) Библиотеката е подарена от семейство Бейнеке на Йейлския университет през 1963 г. През ХIV век веницианските търговци стигат и до България. Според историята те донасят по нашите земи хартията. Онази, която още във II век е из-майсторена в Китай. 600 години след тях арабите успяват да разкрият тайната и как се произвежда, а през ХII век хартията се появява и в Европа. Веницианските търговци донасят в България бомбацин – това е името на тогавашната дебела хартия…На такава [...]

error: Content is protected !!